Viime vuoden lokakuun lopulla improvisaatioteatterini
Mielettömän sitruunan dystopiaesityskauden karonkkamainingeissa yllytin
muutamia teatteritovereitani yllyttämään minua hakemaan JYTiin. Yllytys oli
tärkeää, kiitos yllyttäjille! Oli aika hemmetin siistiä, että pääsin
ylioppilasteatteriin sisään – melkein vielä siistimpää oli kuitenkin se, että
samalla minulle selvisi tulevan proggiksen rakentuvan Aldous Huxleyn
dystopiaklassikon Uljaan uuden maailman pohjalta!
Proggis lähti käyntiin hitaalla liikkeellä. Ohjaajamme Sauli
Yksjärvi tutustutti uljaan uuden ryhmämme japanilaiseen butō-tanssiin.
Butō-tanssin kautta harjoittelimme äärimmäisen hidasta kehollista ilmaisua,
hidasta mutta jatkuvaa liikettä. Sitten proggiksessa seurasi suhteellisen pitkä
mielten liikuttamisen aika. Keskustelimme koko työryhmämme voimin Uljaan uuden
maailman tulevaisuudenkuvasta, nykymaailman menosta, ihmisestä ja ihmisen
vieraantumisesta luonnosta, valtasuhteista, kapiltalismista, ekokatastrofista,
totalitarismista, empatiasta ja sen puutteesta, sosiaalisesta mediasta,
mainoksista, taiteesta ja sen merkityksestä sekä aika monesta muustakin
aiheesta.
Mielenkiintoista oli myös pohtia, kuinka Huxleyn
1930-luvulla Uljaaseen uuteen maailmaan kirjoittamat profetiat toteutuvat tänä
päivänä. Tässä vaiheessa meillä ei vielä ollut käsikirjoitusta, vaan
tavoitteenamme oli työryhmänä löytää yhdessä ne aiheet, joita haluaisimme
näytelmässämme käsitellä. Työryhmässä kirjoitimme muun muassa runoja ja puheita
sekä alfojen ja epsilonien päiväkirjamerkintöjä. Jossakin vaiheessa tuntui,
että tiivistymisen sijaan aihepiirit vain laajenivat, minkä moni meistä
varmasti koki melko ahdistavana. Ei me mitenkään voida tehdä näytelmää, joka
käsittelisi kaikkea sitä, mikä nykymaailman menossa mättää! Tärkeää oli myös
muistaa, ettemme päädy kirjoittamaan saarnaa. Pitäisi löytää myös mahdollisuus
nauraa kaikelle mielettömyydelle. Ennen kaikkea olisi päästävä ajatuksen,
liikkeen, äänen ja kuvan symbioosiin. Mitä kaikkea meidän on mahdollista
näyttämöllistää?
Lopulta alkoi valmistua kohtauksia ja lopulta meillä oli
myös käsikirjoitus, joka suurilta osin on ohjaajamme Saulin käsialaa, mutta
jossa näkyy myös koko työryhmämme kädenjälki. Alkuperäisteoksen rooli on
lopulta varsin viitteellinen – teoksesta kummunneet visiot on sovitettu
nykyaikaan ja nykyajasta hahmoteltuun tulevaisuuteen.
Nyt viimeiset viikot ovat olleet koko ajan intensiivisempää
treenaamista. Olemme hioneet ja hinkanneet, mutta mistään emme ole tehneet
liian sileää. Tekemisen taso ja yleinen meno ryhmässä on koko ajan parantunut,
mitä alemmaksi juttujen taso on laskenut. Meillä on aivan huikea porukka täynnä
todella taitavia tyyppejä! Kannattaa tulla katsomaan, mitä olemme saaneet
aikaiseksi!
Tämä kirjoitus ei ole hypnopediaa.
Hypnopediakeskuksen virkailija ja tunnetilatarkastaja
Helmholtz Watson
Teksti: Mikael Törö
Kuva: Riku Suonio
ULJAS UUSI MAAILMA
Ensi-ilta 18.3.2018
Muut esitysajat: 22.3. klo 19, 25.3. klo 15 & 19, 28.3. klo 19, 5.4. klo 19, 8.4. klo 15 & klo 19, 12.4. klo 19.
Lipunvaraus: http://www.jyt.fi/lipunvaraus
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti